Overzicht activiteiten collegeprogramma
Hieronder presenteren wij het overzicht op hoofdlijnen van de stand van zaken betreffende de prioriteiten uit ons collegeprogramma. Dit zijn dus niet alle activiteiten.
Achter de activiteit presenteren wij de stand van zaken met een kleur. Op basis hiervan kunt u in één oogopslag zien wat de stand van zaken is van de betreffende activiteit. De kleuren betekenen het volgende:
- lichtgrijs = de activiteit is nog niet gestart, dit past binnen de vastgestelde planning.
- groen = de activiteit loopt op schema binnen de gestelde kaders.
- oranje = let op, deze activiteit dreigt qua planning of financieel uit de pas te gaan lopen of er is een risico ontstaan, bijsturing is noodzakelijk.
- rood = de activiteit loopt uit de pas, corrigerende maatregelen zijn noodzakelijk.
- donkergrijs = de activiteit is afgerond en wij stellen voor deze af te sluiten.
Toelichting op deze stand van zaken hebben wij opgenomen bij de betreffende programma's.
Naam activiteit | Jaar realisatie | Status 2018 | |
0. Bestuur en ondersteuning | |||
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | 2022 | ||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | 2022 | ||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | 2022 | ||
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | 2022 | ||
0.2.2 Datagedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | 2020 | ||
0.2.3 Harmoniseren gemeentelijke regelingen | 2020 | ||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | 2022 | ||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | 2022 | ||
0.3.1 Uitvoeren Planning & Controlcyclus | 2022 | ||
1. Veiligheid | |||
1.1.1 Verbeteren eerste hulpverlening in alle kernen | 2022 | ||
1.2.2 Vergroten veiligheid in de gemeente | 2021 | ||
2. Verkeer en vervoer | |||
2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau | 2019 | ||
2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering | 2022 | ||
2.1.4 Investeren in veilige wegen | 2019 | ||
2.1.5 Verbeteren en verduurzamen openbare verlichting | 2019 | ||
2.2.1 Verbeteren parkeervoorzieningen | 2019 | ||
3. Economie | |||
3.1.2 Ondersteunen aanleg snelle en betrouwbare internetvoorziening in buitengebied | 2019 | ||
3.1.3 Opstellen economische visies Liemers en Zevenaar | 2019 | ||
3.2.1 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2018 | 2018 | ||
3.2.2 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2019 | 2019 | ||
3.2.3 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Raadhuisplein | 2020 | ||
3.2.4 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Markt en Muldershof | 2022 | ||
3.2.5 Herstructureren bedrijventerreinen | 2022 | ||
3.2.7 Ontwikkelen bedrijventerrein BusinessPark 7Poort | 2021 | ||
3.2.8 Ontwikkelen van de Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) op BusinessPark 7Poort | 2021 | ||
3.2.9 Ruimte geven aan agrarische sector | 2018 | ||
3.3.1 Inkopen bij lokale Liemerse bedrijven | 2018 | ||
3.3.2 Stimuleren start-ups | 2022 | ||
3.3.3 Verminderen regeldruk voor Midden- en kleinbedrijf (MKB) | 2022 | ||
3.4.1 Opstellen en uitvoeren marketingplan stad Zevenaar | 2022 | ||
3.4.2 Verbeteren toeristische informatievoorziening en promotie | 2019 | ||
4. Onderwijs | |||
4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs | 2018 | ||
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | 2022 | ||
4.1.4 Organiseren brede basisvoorziening voor jongste kinderen | 2019 | ||
4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang | 2022 | ||
4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu | 2018 | ||
5. Sport, cultuur en recreatie | |||
5.1.1 Harmoniseren subsidiebeleid | 2018 | ||
5.1.2 Ondersteunen samengaan sportverenigingen | 2022 | ||
5.2.2 Ondersteunen verenigingen | 2018 | ||
5.2.3 Ondersteunen culturele activiteiten | 2018 | ||
5.2.5 Ondersteunen organisatie Kunstwerk! | 2018 | ||
5.2.6 Ontwikkelen Hal 12 | 2019 | ||
5.3.1 Zorgdragen voor historisch erfgoed | 2022 | ||
5.4.1 Investeren in speelvoorzieningen | 2018 | ||
5.4.2 Oppakken kansen recreatie en toerisme | 2022 | ||
5.4.3 Verder ontwikkelen toeristische infrastructuur | 2020 | ||
5.4.4 Vergroten verblijfsmogelijkheden in gemeente | 2022 | ||
5.4.5 Goed en netjes onderhouden openbaar gebied | 2018 | ||
6. Sociaal domein | |||
6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving | 2021 | ||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | 2018 | ||
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | 2022 | ||
6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten | 2022 | ||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | 2019 | ||
6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers | 2018 | ||
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | 2018 | ||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | 2022 | ||
7. Volksgezondheid en duurzaamheid | |||
7.2.1 Invoeren van circulaire economie in Zevenaar | 2023 | ||
7.2.2 Energie neutraal maken eigen organisatie | 2025 | ||
7.2.3 Onderzoeken differentiatie bouwleges op basis van Energieprestatie coëfficiënt (EPC) | 2019 | ||
7.2.4 Onderzoeken mogelijkheden deelname campagne fairtrade gemeente | 2021 | ||
7.2.5 Op weg naar aardgas loos Zevenaar | 2040 | ||
7.2.6 Uitvoeren 'Gelders Energieakkoord in uitvoering’ (2018-2023) | 2023 | ||
7.2.8 Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Routekaart energietransitie Regio Arnhem Nijmegen (2018-2023) | 2023 | ||
8. Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening | |||
8.1.1 Invoeren Omgevingswet | 2021 | ||
8.3.2 Regie op woningbouwprogramma | 2018 | ||
8.4.1 Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid | 2019 | ||
Toelichting
De toelichting op de stand van zaken is opgenomen bij de betreffende programma's. De meeste activiteiten zijn pas bij de kadernota benoemd. Wij zijn daarom in 2018 later gestart met de uitvoering van de activiteiten. Wij zijn trots te kunnen melden dat in zijn algemeenheid, ondanks de late start in 2018 goed op schema lopen. De vorming van de nieuwe organisatie en de vacatures hebben hierbij ook nog een rol gespeeld.
Enkele activiteiten verlopen nog niet volgens planning of binnen de vastgestelde kaders. Het gaat hierbij om:
0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie
0.2.3 Harmoniseren gemeentelijke regelingen | Jaar realisatie | 2020 | |
In het voorbereidingstraject van de herindeling is door ons geïnventariseerd welke voorschriften (in de vorm van verordeningen, regelingen en beleid) wij moeten harmoniseren. Hier hebben wij een prioritering aan gekoppeld. De regelingen met een hoge prioriteit zijn voor een belangrijk deel geharmoniseerd. De overige regelingen harmoniseren wij uiterlijk op 1 januari 2020. Via het plan afronding herindeling bewaken we aangebrachte prioritering en afronding van dit harmonisatieproces. | |||
Stand van zaken | Status | ||
Voor een aantal belangrijke en complexe harmonisatieopgaven hebben wij een plan van aanpak vastgesteld en een start gemaakt met de harmonisatieopgave. Denk daarbij aan belastingen, subsidies en afval. De minder omvangrijke opgaven staan in de afdelingsplannen. Wij hebben geconstateerd dat de harmonisatieopgave nog niet volgens planning verloopt. Wij sturen nadrukkelijk op de planning en passen deze aan daar waar nodig. Onze inspanningen blijven er op gericht dat wij uiterlijk 1 januari 2020 het harmonisatieproces afronden. | |||
Voorstel raad | |||
Bijsturing is niet aan de orde, wij gaan er van uit dat door onze extra inspanningen de planning wordt gehaald. | |||
0.2.6 Opstellen Integraal Huisvestingsplan (IHP) | Jaar realisatie | 2019 | |
Voor de uitvoering van het vastgoedbeleid voor alle gebouwen van de gemeente stellen wij een IHP op. Een IHP draagt bij aan het op peil houden van voorzieningen en daarmee ook aan de leefbaarheid in Zevenaar en de dorpen. Het beslaat meerdere accommodaties die ook meer beleidsvelden raken. Naast gemeentelijke gebouwen heeft het IHP ook betrekking op sport-, onderwijs-, sociaal-maatschappelijke en culturele accommodaties. | |||
Stand van zaken | Status | ||
Voorbereidende werkzaamheden worden in 2018 uitgevoerd. | |||
Voorstel raad | |||
Wij verzoeken om het budget 2018 over te hevelen naar 2019. |
2.1 Verkeer en vervoer
2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau | Jaar realisatie | 2019 | |
Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud Reconstructie Halve Maan Lobith Herinrichting Kop van Tolkamer | |||
Stand van zaken | Status | ||
Op diverse wegen hebben wij slijtlagen aangebracht om de wegen weer veilig te maken. In de resterende periode van 2018 en (afhankelijk van het verloop van de winter) in 2019 zijn asfalteringswerkzaamheden gepland die uitvoering geven aan een deel van deze werkzaamheden. De projecten lopen, op het opstellen van de wegenlegger na. Hiermee starten we begin 2019. We onderzoeken of de brug Eltenseweg met tijdelijke maatregelen weer open kan voor vrachtverkeer. Met de vervanging van de brug is een doorlooptijd van ruim 1 jaar gemoeid. | |||
Voorstel raad | |||
Wij doen in een afzonderlijk raadsvoorstel het verzoek om een deel van het krediet reeds in 2018 beschikbaar te stellen, om te kunnen starten met de noodzakelijke voorbereidingen. |
3.2 Ruimte bieden voor ondernemen
3.2.3 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Raadhuisplein | Jaar realisatie | 2020 | |
In 2019 wordt het voormalig gemeentehuis aan het Raadhuisplein herontwikkeld door de eigenaar. In aansluiting hierop richten wij het plein opnieuw in, waarbij wij de uitgangspunten van het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar toepassen. De voorbereiding van het ontwerpproces voor de inrichting het Raadhuisplein is gestart in 2018, waarbij wij ook een discussie hebben gevoerd over het wel of niet realiseren van een semi-permanente overkapping over het plein. | |||
Stand van zaken | Status | ||
Conform projectplan zijn de wensen en behoeften van verschillende betrokken partijen geïnventariseerd. In de kadernota is een totale investering voor dit project opgenomen voor een bedrag van € 690.000 in het jaar 2019. Onderdeel van deze investering is het voorbereidingskrediet van € 40.000. De voorbereiding moet in 2018 starten. Wij hebben dit toegezegd aan de betrokkenen (ondernemers, organisaties evenementen, omwonenden). Bovendien moet de ontwikkeling aansluiten bij de herontwikkeling van het voormalige gemeentehuis. Medio 2019 presenteren wij u het definitief ontwerp. | |||
Voorstel raad | |||
Wij zullen u via een separaat raadsvoorstel een verzoek doen om een voorbereidingskrediet van € 40.000 voor 2018 beschikbaar te stellen. | |||
3.2.9 Ruimte geven aan agrarische sector | Jaar realisatie | 2018 | |
We geven agrarische bedrijven in het bestemmingsplan binnen de wettelijke mogelijkheden de ruimte om te ontwikkelen en ondernemen. Dit betekent dat de bouwregels het mogelijk maken grotere bouwvolumes te hanteren en nevenactiviteiten te ontwikkelen, in het bijzonder op het gebied van recreatie en toerisme, natuur en landschap en agrarisch verwante activiteiten. Mogelijkheden voor bestemmingswijziging bij beëindiging van het agrarisch bedrijf worden ook in het bestemmingsplan opgenomen. Hierbij hanteren we als uitgangspunt, dat ruimte krijgen voor ondernemen gepaard gaat met verantwoordelijkheid nemen naar de omgeving. | |||
Stand van zaken | Status | ||
Veel wordt geregeld in het planologisch kader. Het ontwerpbestemmingsplan buitengebied Zevenaar (noord) ligt in september en oktober 2018 ter inzage. Wij leggen het voorontwerpbestemmingsplan buitengebied Gelders Eiland in het eerste kwartaal 2019 ter inzage. Dit is een kleine uitloop ten opzichte van de oorspronkelijke planning. | |||
Voorstel raad | |||
Wij stellen u voor de planning aan te passen naar 2019. |
4.1 Onderwijs
4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs | Jaar realisatie | 2018 | |
Met het opstellen van een Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijs anticiperen wij op het onderwijs van de toekomst. We borduren voort op de harmonisatiemaatregelen in de voorschoolse voorzieningen. Het IHP is intercategoriaal (primair onderwijs, buitengewoon basisonderwijs en voortgezet onderwijs) en integraal (onderwijs- en aanpalende welzijnsvoorzieningen). Het realiseren van een kindcentrum maakt onderdeel uit van het IHP. Daarnaast vertalen wij onze ambities met betrekking tot duurzaamheid in het IHP. De verwachte activiteiten ter uitvoering van het IHP hebben wij opgenomen bij de activiteit: ‘Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen’. | |||
Stand van zaken | Status | ||
Het schoolbestuur heeft een verzoek ingediend om het opstellen van een IHP eerst in 2019 te laten plaatsvinden. Reden hiervoor is dat met de fusie van diverse schoolbesturen LiemersNovum per 1 augustus 2018 gestart is. Mogelijk wordt het onderwijshuisvestingsbeleid van LiemersNovum aangepast, nu er sprake is van één schoolbestuur. | |||
Voorstel raad | |||
Wij stellen u voor de planning voor het opstellen van een IHP aan te passen naar 2019. | |||
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | Jaar realisatie | 2022 | |
We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren echter al middelen voor de onderwijshuisvesting, waarvan wij verwachten dat deze vanaf 2018 nodig zullen zijn. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs. | |||
Stand van zaken | Status | ||
Het gaat om de volgende investeringen:
De aanvraag onderwijshuisvesting is ingediend. Als het onderzoek voor eventuele eigendomsovername in het vierde kwartaal 2018 is afgerond, wordt met de uitbreiding/interne aanpassing en realisatie van het buitenterrein begonnen.
In het vierde kwartaal 2018 starten wij met het onderzoek.
De tijdelijke huisvesting (plaatsen noodunits) is gerealiseerd per 1 augustus 2018. De realisatie van de schoolwoningen vindt in overleg met het schoolbestuur plaats.
De gebouwelijke aanpassing van beide locaties vindt plaats voor 1 juli 2019.
De verhuizing vindt plaats zodra alle voorbereidingen voor de uitbreiding Platanenlaan zijn afgerond.
Nu het schoolbestuur heeft besloten om de onderwijslocatie in Lathum open te houden, zolang er sprake is van 40 leerlingen of meer heeft dit mogelijk consequenties voor de onderwijshuisvesting voor de komende jaren. Wij starten met het onderzoek voor de mogelijke consequenties voor onderwijshuisvesting. 2019:
2020:
| |||
4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs | Jaar realisatie | 2018 | |
We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland gaan wij bepalen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen. | |||
Stand van zaken | Status | ||
In 2018 heeft het schoolbestuur een start gemaakt met de herhuisvesting. | |||
6.3 (Arbeids)Participatie
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | Jaar realisatie | 2018 | |
Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt. | |||
Stand van zaken | Status | ||
Nieuwe opdracht RSD 2018 | |||
8.1 Ruimtelijke Ordening
8.1.1 Invoeren Omgevingswet | Jaar realisatie | 2021 | |
Voor 2021 zijn wij gereed voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast in het procesplan implementatie Omgevingswet. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. | |||
Stand van zaken | Status | ||
Wij zijn gestart met de pilotprojecten, diverse werkgroepen zijn samengesteld. Wij sluiten aan bij de processen van participatie en cultuurverandering. Hiernaast werken wij regionaal samen met onze partners in de voorbereiding op de Omgevingswet. De start van de werkgroepen is naar achteren geschoven. Hierdoor is het niet haalbaar om voor de begroting 2019 een geactualiseerd kostenoverzicht te geven. Op basis van de nieuwe versie van de rekentool van de VNG en de inzichten van de werkgroepen actualiseren wij in het eerste kwartaal van 2019 het kostenoverzicht. | |||
Voorstel raad | |||
Wij informeren u in het vierde kwartaal 2018 met een raadsinformatiebrief over de implementatie van de Omgevingswet en hoe wij u hierbij willen betrekken. Wij actualiseren in het eerste kwartaal 2019 het kostenoverzicht. In de 1e voortgangsrapportage van 2019 informeren wij u over eventuele wijzigingen in de kosten. |